Storytelling: Je bedrijf als prins op het witte paard

Storytelling, je ziet het tegenwoordig overal. Wat ooit begon als een “prins op het witte paard” verhaal is uitgerekt tot een naamsbekendheid strategie. Of tenminste dat denken we! De kunst van het opzetten van een verhaal speelt namelijk voor een lange tijd al een grote rol in onze dagelijkse levens. Maar hoe herkennen we storytelling? En misschien nog wel belangrijker: hoe passen we dit toe tot een ijzersterke branding strategie?

Wat is storytelling nu eigenlijk?

Voordat we dieper in het onderwerp duiken, is het misschien handig om eerst een voor de hand liggende vraag te beantwoorden: wat is storytelling nu eigenlijk? Is dit hetzelfde als de roddels die je elke zaterdag met je vriendinnen deelt onder het genot van een fles wijn? Of de verhalen die je op de zondag middag van ome Harry aan moet horen met een nét iets te sterke bak koffie? Je zit warm, maar na deze informatie zit je heter.

De betekenis van storytelling is inderdaad niets minder dan het (kei)goed vertellen van een verhaal. als copywriter ga je vaak zo ver dat mensen het voor zichzelf kunnen visualiseren. Want geloof het of niet, vele verhalen zijn voor de meesten van ons identificeerbaar. Zolang je maar met het juiste persoon je verhaal deelt. Ik denk namelijk niet dat ome Harry zit te wachten op een verhaal over glazen muiltjes. Of … misschien juist wel!

Wat is storytelling toch eigenlijk bijzonder. Er zijn zoveel onderwerpen om uit te kiezen. Zolang deze maar matchen met jouw kernwaarden en de interesses van het publiek. Dan praten we pas over een winnend verhaal.

Todorovs storytelling methode: een verhaal in 5 stappen

Todorovs storytelling methode is officieel ontwikkeld voor het maken van films. Het bevat vijf stadiums waarin een reeks van gebeurtenissen wordt gepresenteerd, namelijk:

1. Balans: Hier leeft iedereen in hun “normale” routine.
2. Onbalans: Door een bepaald event valt evenwicht weg waardoor het verhaal een onverwachte kering neemt.
3. Herkenning van onbalans: Hoofdkarakters zien het probleem in en proberen dit te verzetten
4. Reparatie: Met bloed, zweet en tranen wordt het probleem verholpen
5. Nieuwe vorm van orde: Een nieuwe balans wordt teruggebracht in het verhaallijn

Leuk voorbeeld: het verhaal van Frekkel

Een perfect voorbeeld van de Todorov methode is toegepast in de kerst reclame van de Staatsloterij in 2018. Dit gaat over het hondje “Frekkel” die (1) op een normale manier met zijn baasje naar de winkel gaat om een staatslot te halen. Vervolgens (2) zegt Frekkel’s baasje iets waardoor hij onzeker raakt en van huis wegrent. Het hondje is namelijk bang dat zijn baasje hem vervangt met een “mooiere” hond na het winnen van de staatsloterij. De ochtend erna (3) komt het baasje erachter dat zijn hondje weg is en doet er alles aan om hem terug te zoeken. Ten slotte (4) wordt Frekkel terug gevonden en (5) beloont het baasje de mensen met zijn staatslot.

Dit krachtige storytelling voorbeeld weet iets heel belangrijks op te wekken: emoties. Het weerspiegelt angsten waar ieder mens in het dagelijkse leven tegen aan kan lopen. Deze opschudding wordt ook wel als “narratologie” benoemd.

En online storytelling? Hoe werkt dat?

Met online storytelling kun je natuurlijk een voorbeeld nemen aan Todorov vijf stappenplan. Maar het kan ook net een tikkeltje makkelijker. Om een innemend verhaal te kunnen vertellen heb je namelijk maar drie dingen nodig:

Hoofdpersonage

Voor een hoofdpersonage kun je bijvoorbeeld jezelf, je bedrijf of producten gebruiken. Hier is de main focus op jou gelegd. Je kiest zelf wat voor soort held je in jouw verhaal speelt.

Verhaallijn

Je verhaallijn kan alle kanten op gaan. Dit hangt er compleet van af wat voor reactie je uit je publiek wilt halen. Om dit te kunnen weten moet je natuurlijk eerst je doelgroep kennen. Waar staan zij bijvoorbeeld in de customer journey? Is het belangrijker om met je successen te pronken? Of wordt het juist tijd om wat keiharde feiten op tafel te schuiven?

Verborgen bericht

Ieder verhaal heeft een (niet zo) verborgen bericht. Tegenwoordig werken de meeste marketeers namelijk met call to actions. Waarbij er direct aangegeven wordt wat ze verwachten van jou als publiek. Denk hierbij aan zinnetjes als “stel hier je vraag” of “deel jouw verhaal”. Best makkelijk als je het zo bekijkt. Maar hier en daar wordt er nog wel eens met een verborgen bericht gewerkt. Wanneer je iets aantrekkelijk probeert te maken is het namelijk belangrijk om in detail te kunnen gaan. Wanneer het buiten koud is en sneeuwt, lig je natuurlijk liever onder een:

Heerlijk zachte, fluffy deken met verwarmingselementen

dan een …

Zacht elektrisch fleecedeken

Zelf storytelling in je marketing toepassen?

Wanneer je storytelling in je marketing wilt toepassen valt het aan te raden om eerst een stappenplan te maken. Dit hoeft niet super uitgebreid. Zolang je de basis benodigdheden maar kunt afstrepen!

“Online storytelling is hetzelfde als praten met gebaren: wanneer geluid niet van toepassing is, moet je uitdrukkingen gebruiken die het persoon tegenover je begrijpt. En dit allemaal op een logische en doordachte volgorde.”

Deel ons op: