SEO copywriter worden? Dit zijn de basisprincipes

Wil je een succesvolle SEO-copywriter worden, maar vind je het moeilijk om te beginnen? Beantwoord dan enkele basisvragen voor jezelf. Hoe optimaliseer je bijvoorbeeld content voor zoekmachines? En hoe maak je je teksten interessant voor lezers? Deze beginnersgids leert je de basisprincipes van online copywriting en hoe je een talentvolle SEO-copywriter kan worden.

Begrijp de basisprincipes van SEO en copywriting

Ben jij al bekend met de basisprincipes van SEO? Hierbij verbeter je namelijk de rangschikking van je website in zoekmachine resultaten. Maar hoe behaal je dit? 

Als copywriter zijn er verschillende technieken die je kunt toepassen om je content relevant te maken voor de lezer. Zoals bijvoorbeeld het gebruik van grijpende storytelling methodes. Door een duidelijke verhaallijn te creëren zijn mensen sneller geneigd om te blijven lezen. 

Daarnaast is het erg belangrijk dat je een goede domein autoriteit opbouwt voor je website. Dit doe je door het verzamelen van backlinks. Hierbij is het belangrijk dat andere sites verwijzen naar je blogs, producten of diensten. 

Zorg er ten slotte voor dat je website technisch in orde is. Je wilt natuurlijk dat je lezers een prettige gebruikerservaring hebben. Laat daarom altijd je site beoordelen door je naasten. Zo kan er getest worden op UX (user experience) aspecten als navigatie, laadtijd en psychologische designelementen.

Door deze basisprincipes van SEO te volgen, heb jij de ondergrond van je online zichtbaarheid gelegd. Nu wordt het tijd om verder te stijgen!

Gebruik interessante zoekwoorden

Het gebruik van zoekwoorden is een belangrijk onderdeel van SEO copywriting. Dit begint met het identificeren van de termen die relevant zijn voor je bedrijf. Stap hiervoor eens in de schoenen van je potentiële klant. Waar zou jij naar zoeken om jezelf te vinden? Onder welke categorieën en synoniemen wordt er naar je gezocht? Door deze zoekwoorden in je content te gebruiken, kunnen zoekmachines begrijpen waar je website over gaat. Ben je ook nog eens een ster in het schrijven van keigoede teksten? Dan kan dit een ideale uitkomst hebben op je rangschikking!

Schrijf voor je lezers

Heb je een lijst met zoekwoorden klaar? Heel goed! Dan wordt het nu tijd om actie te ondernemen. Je wilt dat je inhoud boeiend en relevant is voor je lezers. Als je alleen schrijft voor zoekmachines, zal je publiek snel afhaken en je website verlaten. Schrijf dus op een manier die aanspreekt en verleidt! Dit kun je doen door vooraf duidelijk te maken wat jouw boodschap is. Zodra je tevreden bent met je bericht, kun je de zoekwoorden gebruiken om deze aan te sterken. Een win-win!

Optimaliseer je titels en meta beschrijvingen

Een goede eerste impressie is natuurlijk erg belangrijk. Titels en meta beschrijvingen zijn de eerste teksten die lezers zien in zoekmachine resultaten. Het kan een groot verschil maken in het klikpercentage naar je website! Zorg er daarom voor dat je titels en meta beschrijvingen aantrekkelijk zijn. Om beter gevonden te worden is het handig om hiervoor de belangrijkste zoekwoorden te gebruiken die je wilt targeten.

Houd je copy up-to-date

Het bijwerken van je content is belangrijk voor SEO. Zoekmachines houden van verse en actuele inhoud. Dus zorg ervoor dat je regelmatig je posts bijgewerkt en verbeterd. Gelukkig kan dit al vrij gemakkelijk worden gefixt! Zo kun je nieuwe informatie toevoegen aan je bericht. Of verouderde stukken herschrijven. Dit kan impact hebben op je titels en metagegevens. Dus pas ook deze regelmatig aan! Zo houd je je website fris en interessant voor je lezers en de zoekmachines.

Maak je content deelbaar

Spendeer jij uren aan het maken van een vindingrijke blog? Dan wil je natuurlijk de hele wereld hierover informeren. Zorg er daarom voor dat al je content deelbaar is. Hierbij moedig jij je lezers aan om je inhoud te delen op sociale media of andere platforms. 

Dit vergroot niet alleen je zichtbaarheid, maar ook je bereik en autoriteit op het web. Vergeet niet om social media buttons op je website te plaatsen en gebruik te maken van catchy en pakkende koppen. Zo maak je meer kans op shares!

Gebruik hoofd- en sub-headings

Het gebruik van hoofd- (H1) en sub-headings (H2, H3, H4 etc) in je content is belangrijk voor SEO en de algehele leesbaarheid. Hierdoor kunnen lezers de inhoud scannen en snel begrijpen waar je content over gaat. Bovendien helpen deze koppen de zoekmachines om de structuur van je content te begrijpen. Zorg er ook voor dat bepaalde hoofd- en sub-headings belangrijke zoekwoorden bevatten. Dit maakt de tekst logisch, overzichtelijk en sneller vindbaar.

Optimaliseer je afbeeldingen voor SEO

Afbeeldingen zijn een belangrijk onderdeel van je content. Het is daarom belangrijk om ze te optimaliseren voor SEO. Zorg ervoor dat je afbeeldingen passen bij je content. Ook is het belangrijk om je afbeeldingen te comprimeren. Dit doet men vaak door middel van het aantal pixels. Zo is 1200px (pixels) een gangbare grootte voor een website. Daarbij is het slim om bestandsnamen te gebruiken die de foto omschrijven. Bij het plaatsen kun je vervolgens alt-tags toevoegen zodat zoekmachines begrijpen waar je afbeelding over gaat.

Meet en analyseer je SEO resultaten

Door je SEO resultaten te analyseren en meten kun je hier in het vervolg op inspelen. Gebruik tools zoals Google Analytics 4 om te zien hoeveel verkeer je website genereert. Ook kun je zien waar je verkeer vandaan komt en welke pagina’s het meest worden bezocht. Dit laat je zien welke content het effectiefst is en waar je je SEO strategie kunt verbeteren. Ben je benieuwd naar je huidige rankings? Deze kun je gemakkelijk bijhouden via Google Search Console. Zo weet je precies bij welke zoekresultaten jouw website opduikt.

Blijf leren en experimenteren als SEO copywriter

De technische wereld is voortdurend in ontwikkeling. Het is daarom belangrijk om als SEO copywriter op de hoogte te blijven van de nieuwste trends. Moedig jezelf daarom aan om te blijven leren en experimenteren met nieuwe technieken. Je zult merken dat je hier telkens weer verfrissende resultaten uit zal halen! 

Liever een professionele SEO copywriter inschakelen?

Gebruik jij je tijd liever voor wat anders dan teksten schrijven? Dan kun je er altijd voor kiezen om een professionele SEO copywriter in te huren. Of misschien vind je het juist leuk om te schrijven, maar het werk je te veel. Wanneer je ervoor kiest om een freelance tekstschrijver in te huren kun je ook vragen om gericht advies. 

Zo kun je met je eigen kennis blogs of pagina’s schrijven om deze te laten nakijken. Door professionele feedback zul je minder vaak dezelfde fouten maken. Dit kan je uiteindelijk helpen om sneller aantrekkelijke teksten te schrijven.

Ben je benieuwd hoe een SEO copywriter jouw bedrijf hierin kan ondersteunen? Bij The Word Lab kun je vrijblijvend een SEO Audit aanvragen voor extra advies!

Deel ons op: